ZADBAJ O SWOJE STAWY!!!!

LECZENIE CHOROBY ZWYRODNIENIOWEJ STAWÓW INIEKCJAMI KWASU HIALURONOWEGO w SZPITALU ORTOPEDICUM w KRAKOWIE

Choroba zwyrodnieniowa stawów (ChZS) jest częstym problemem zdrowotnym, którego pierwsze objawy pojawiają się zwykle w średnim wieku i wiąże się z postępującą degeneracją chrząstek stawowych. ChZS rozpoczyna się najwcześniej w stawach, które są najbardziej przeciążane i obejmuje najczęściej: stawy kolanowe, stawy biodrowe, stawy rąk, stawy odcinka lędźwiowego i szyjnego kręgosłupa. Wczesne obawy ChZS to uczucie sztywności i lekki ból w stawie. W miarę postępu choroby dolegliwości się nasilają, postępuje pogarszanie zakresu ruchomości stawu i zwiększenie bólu. Dzieje się tak między innymi z powodu występujących procesów zapalnych w stawie, które to procesy przyspieszają rozpad kwasu hialuronowego, ważnego składnika mazi stawowej – naturalnego „smaru” umożliwiającego prawidłową pracę stawów. Maź traci swoją lepkość i elastyczność, nie chroniąc już prawidłowo chrząstki przed zużyciem.

Celem terapii ChZS jest: leczenie bólu, utrzymanie i poprawa ruchomości stawu oraz zatrzymanie procesu degeneracji chrząstki. ChZS może być leczona: niefarmakologicznie: np. utratą nadwagi, rehabilitacją, farmakologicznie: lekami przeciwbólowymi i hamującymi zapalenie, przez wiskosuplementację: podanie dostawowe preparatów kwasu hialuronowego, operacyjne: zabiegi naprawcze chrząstki stawowej, aloplastyki stawów.

Wiskosuplementacja to metoda polegająca na uzupełnieniu naturalnego „smaru” stawów: na podaniu do wnętrza stawów zastrzyku kwasu hialuronowego (HA, hyaluronic acid). Wiskosuplementacja jest stosowana także w schorzeniach pourazowych stawów. Iniekcje dostawowe z kwasu hialuronowego powodują wzrost lepkości i elastyczności mazi stawowej oraz zwiększenie śliskości chrząstki stawowej, ułatwiając prawidłową funkcję stawu. Kwas hialuronowy posiada również właściwości modyfikujące objawy ChZS (wykazuje działanie przeciwbólowe, poprawia ruchomość stawu) oraz stymuluje komórki chrząstki do namnażania.

W szpitalu Ortopedicum stosujemy iniekcje dostawowe preparatami Sinovial®HL oraz Fluicondrial®M 80.

SINOVIAL®HL jest on wytwarzany w procesie fermentacji bez modyfikacji chemicznych i bez dodatku białek zwierzęcych. Może to powodować wysoką tolerancję. Sinovial®HL wyglądem przypomina przezroczysty, lekko płynny żel. Sinovial®HL jest sterylnym produktem w jednorazowych ampułko-strzykawkach gotowych do użycia. Podawany w jednorazowej iniekcji dostawowej, „one shot” bezpośrednio do chorego stawu, jest przez to wygodny w stosowaniu, a pojedyncza iniekcja poprawia komfort życia na wiele miesięcy. Po wstrzyknięciu jest zalecane, aby Pacjent/ka unikał/a intensywnego wysiłku fizycznego. Iniekcje kwasu hialuronowego może wykonywać jedynie lekarz.

Koszt podania to: 700 zł. Na koszt podania składa się: preparat, podanie preparatu przez lekarza oraz zestaw edukacyjno-rehabilitacyjny.

W skład zestawu wchodzi: poradnik edukacyjny dot. choroby zwyrodnieniowej stawów, zabiegu artroskopowego oraz leczenia za pomocą iniekcji dostawowych,

Poradnik edukacyjny dot. zaleceń dietetycznych przy chorobie zwyrodnieniowej stawów oraz po zabiegu artroskopowym wraz z przykładowym jadłospisem, pendrive USB zawierający filmy instruktażowe z ćwiczeniami rehabilitacyjnymi zalecanymi przy chorobie zwyrodnieniowej stawów oraz po zabiegu artroskopowym, roller rehabilitacyjny/ taśmy rehabilitacyjne zalecane podczas wykonywania ćwiczeń rehabilitacyjnych.

FLUICONDRIAL®M 80 to wyrób medyczny przeznaczony do wstrzykiwania do stawów jako uzupełnienie mazi stawowej, dzięki swoim właściwościom lepkosprężystym i poślizgowym sprzyja przywracaniu stanu reologicznego stawów w stanach zwyrodnieniowych lub pourazowych. Jest biokompatybilny z ludzką tkanką stawową, więc nie powoduje reakcji zapalnych. Preparat jest też biodegradowalny i dlatego jest naturalnie i stopniowo wchłaniany przez organizm. Podany dostawowo działa bezpośrednio na chrząstkę stawową, błonę maziową, płyn stawowy, poprawiając ich stan. Można stosować FLUICONDRIAL®M 80 do wszystkich stawów, podając nawet jednocześnie do kilku. Po podaniu kwasu hialuronowego pacjent może odczuwać niewielki dyskomfort w postaci uczucia obrzęku, który mija po 2-3 godzinach. Czasem może występować chwilowy ból w miejscu podania. Zaraz po zastosowaniu pacjent może wykonywać wszystkie czynności życia codziennego, nie wymaga to odciążania czy unieruchomienia. W razie utrzymującego się dyskomfortu można zastosować krótkotrwale okład z lodu, który poprawi znacznie stan leczonego stawu. Zaleca się wykonanie cyklu wstępnego od 1-2 zabiegów w odstępie nie mniejszym niż jeden tydzień, w zależności od potrzeb poszczególnych pacjentów, a następnie ewentualnie sesje podtrzymujące zgodnie z zaleceniami lekarskimi. Koszt podania preparatu to 700 zł.

FLUICONDRIAL®M 80

O wyborze i wskazaniach do podania preparatu kwasu hialuronowego decyduje lekarz.