Home Patologia ścięgna Achillesa

Patologia ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa jest najsilniejszym ścięgnem w ludzkim organizmie, jednocześnie poddane jest dużym przeciążeniom. W trakcie dłuższego chodzenia, jeżdżenia na nartach, uprawiania sportu sumujące się mikrourazy powodują osłabienie funkcji, struktury ścięgna i tkanek otaczających. Schorzenie dotyczy głównie osób 35+, rozpoczynających aktywność sportową.

Przyczyny:
​- zbyt duże obciążenia treningowe
– zła biomechanika ruchu
– niewystarczający zakres ruchu i sprawność mięśni
– zły dobór butów
– nadwaga

Jakie są najczęstsze objawy?
Jeżeli zaczynasz odczuwać ból, zazwyczaj w okolicach 2-6 cm od dolnego przyczepu mięśni łydki, a dotykając ścięgno wyczuwasz ból, zwiększoną ciepłotę, podrażnienie, obrzęk, zgrubienie, trzeszczenie prawdopodobnie jest to patologia ścięgna.

Konsekwencje:​
zapalenie ścięgna, degeneracja ścięgna, całkowite zerwanie ścięgna Achillesa.

Jak może pomóc fizjoterapeuta, jak przebiega leczenie?
– po konsultacji ortopedycznej spróbuje znaleźć odpowiedź, jak dochodzi do kontuzji poprzez analizę postawy ciała
– oceni siłę oraz długość mięśni, zakresy ruchu w stawach, stan napięcia mięśni oraz powięzi, stopień napięcia układu nerwowego, przeanalizuje biomechanikę ruchu
– przedstawi i pokaże odpowiednie ćwiczenia wzmacniające i rozciągające, w szczególności ważny jest w terapii trening ekscentryczny mięśni łydki, określany mianem treningu Alfredsona
– wykorzystując techniki terapii manualnej w tym terapii tkanek miękkich wpłynie na odzyskanie prawidłowej ruchomości, elastyczności ścięgna oraz przyspieszenie procesów gojenia