Home Łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty to schorzenie dotyczące mięśni prostowników nadgarstka, przy ich przyczepie do bocznej strony łokcia (nadkłykieć boczny kości ramiennej). Zespół łokieć golfisty dotyczy zmian chorobowych po przyśrodkowej stronie łokcia przy przyczepie mięśni zginaczy nadgarstka do nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Zarówno łokieć tenisisty jak i golfisty spowodowane są powtarzającymi się przeciążeniami, prowadzącymi do powstawania mikrourazów.

Kto jest najbardziej narażony na ten problem?
Przeciążenie przyczepu do nadkłykcia bocznego/przyśrodkowego występuje najczęściej u osób w wieku 30-55 lat. Tylko w niewielkim stopniu schorzenie wynika bezpośrednio z gry w tenisa/golfa, znacznie częściej dotyczy osób, u których dochodzi do powtarzających się ruchów nadgarstka oraz pronacji i supinacji przedramienia.

Jakie są najczęstsze objawy?
Zespół łokcia tenisisty objawia się bolesnością bocznej strony łokcia, nasilającą się w trakcie zgięcia grzbietowego nadgarstka, a także podczas chwytu. W późniejszym czasie może występować także ból spoczynkowy i osłabienie siły chwytu i mięśni prostowników nadgarstka.

Zespół łokcia golfisty powoduje pojawienie się dolegliwości bólowych po przyśrodkowej stronie łokcia w trakcie zgięcia dłoniowego nadgarstka oraz pronacji przedramienia. Podobnie jak w przypadku łokcia tenisisty z czasem bolesność może pojawiać się również w spoczynku oraz może dojść do osłabienia siły zginaczy nadgarstka.

Jak może pomóc fizjoterapeuta, jak przebiega leczenie?
– ograniczenie aktywności powodujących dolegliwości bólowe i nauka prawidłowego ustawienia kończyny w trakcie wykonywania codziennych czynności
– terapia manualna
– masaż głęboki kończyny górnej
– stretching mięśni przedramienia