Choroba zwyrodnieniowa stawu kolanowego

Schorzenie powstaje na skutek przedwczesnego zużycia tkanek tworzących staw kolanowy. Ma charakter postępujący, początkowo zmiany występują wyłącznie w obrębie chrząstki stawowej, w późniejszym okresie rozprzestrzeniają się na inne elementy stawu. Nieleczona choroba zwyrodnieniowa prowadzi przede wszystkim do ograniczenia funkcji stawu i nasilenia dolegliwości bólowych, przez co wyraźnie obniża komfort i jakość życia pacjenta.

Jakie czynniki wywołują chorobę zwyrodnieniową stawu kolanowego ?
- wiek: pierwsze objawy pojawiają się zwykle między 40 a 60 r.ż
- płeć – kobiety chorują częściej
- czynniki genetyczne
- zaburzenia budowy stawu (koślawość, szpotawość kolan, niestabilność stawu po urazie)
- otyłość
- osłabienie mięśni otaczających staw – stabilizujących kolano i zapewniających płynność ruchu
- niewłaściwie dobrana aktywność fizyczna związana z nadmiernym przeciążaniem stawu i predysponująca do urazu

Jakie są jej najczęstsze objawy?
- ból kolana narastający podczas aktywności, a zmniejszający się podczas odpoczynku
- obrzęk i uczucie ciepła w stawie – zwykle po wysiłku
- ograniczenie ruchomości stawu utrudniające codzienne funkcjonowanie – trudności ze wstawaniem z krzesła, wysiadaniem z samochodu, chodzeniem po schodach, a w zaawansowanym stadium - chodzeniem po płaskim terenie
- trzeszczenie, chrupanie i skrzypienie stawu
- zniekształcenie i poszerzenie obrysów stawu wynikające ze zmiany ustawienia osi stawu lub obecności wysięku

Jak może pomóc fizjoterapeuta?
- po konsultacji ortopedycznej zbada staw objęty procesem chorobowym, określi jakość i zakres ruchomości
- zaproponuje ćwiczenia wzmacniające mechanizmy stabilizujące chory staw
- zastosuje właściwe techniki terapii manualnej prowadzące do zmniejszenia dolegliwości bólowych i poprawy ruchomości stawu
- dobierze odpowiednie zabiegi fizykoterapeutyczne o działaniu przeciwbólowym
- w okresie nasilenia objawów, kiedy zalecany jest odpoczynek i unikanie przeciążeń, dobierze właściwe zaopatrzenie ortopedyczne: aparaty stabilizujące, odciążające

Jak przebiega leczenie?
- rozpoznanie postawione przez lekarza
- terapia tkanek miękkich
- ćwiczenia poprawiające zakres ruchu i siłę mięśniową
- korekcja nieprawidłowych wzorców ruchowych
- zabiegi fizykalne o działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym i przeciwobrzękowym – krioterapia, elektroterapia, laseroterapia, ultradźwięki
- zastrzyki dostawowe wykonywane przez lekarza
- leczenie operacyjne (artroskopia, endoprotezoplastyka), gdy długotrwałe leczenie zachowawcze nie przynosi skutku.