Home Uszkodzenia więzadeł stawu kolanowego

Uszkodzenia więzadeł stawu kolanowego

Do prawidłowej pracy stawu kolanowego potrzebne jest odpowiednia stabilność którą zapewniają mocne mięśnie i wydolne więzadła. W kolanie występują cztery główne więzadła: krzyżowe przednie i tylne oraz dwa więzadła poboczne. Do uszkodzeń więzadeł dochodzi głównie w trakcie uprawiania sportów kontaktowych, a także wymagających nagłych zwrotów i zatrzymań. Do ich uszkodzenia może dojść poprzez nagły uraz lub poprzez długotrwałe przeciążenia.

Przyczyny:

– brak odpowiedniego przygotowania do aktywności fizycznej
– zaburzona równowaga mięśniowa
– zbyt duże obciążenia treningowe
– zła biomechanika ruch
– gwałtowna zmiana kierunku ruchu
– nagłe zatrzymanie lub zwolnienie podczas biegu
– złe lądowanie na powierzchni po podskoku
– bezpośredni kontakt lub zderzenie z czymś twardym

Jakie są najczęstsze objawy?

Jeśli w czasie aktywności sportowej doszło do nagłego, niekontrolowanego ruchu w stawie lub był słyszalny trzask, chrupnięcie to mogło dojść do naciągnięcia, naderwania lub zerwania któregoś z więzadeł. Pojawia się wtedy ból, obrzęk i krwiak, a także trudności w obciążaniu kolana. W późniejszych okresach dochodzi do niestabilności i uczucia niepewności w tym stawie.

Konsekwencje:

– przewlekła niestabilność stawu objawiająca się dyskomfortem, uczuciem uciekania nogi oraz niepewnością w chodzeniu, czy w czasie aktywności sportowej
– uszkodzenia innych elementów stawu: chrząstki stawowej,łąkotek
– szybsze powstawanie zmian zwyrodnieniowych stawu

Jak może pomóc fizjoterapeuta, jak przebiega leczenie?

– po konsultacji ortopedycznej i postawieniu diagnozy fizjoterapeuta zbada stabilność stawu i wydolność poszczególnych więzadeł
– przeanalizuje biomechanikę ruchu oraz postawę ciała
– oceni siłę oraz długość mięśni
– dobierze i pokaże odpowiednie ćwiczenia wzmacniające i poprawiające stabilność stawu